Het festivalseizoen 2024 is overal weer in volle gang. Om even een beeld te geven, het totale aantal festivals in Nederland bedraagt ca 1.200 op jaarbasis, met naar schatting ongeveer 20 miljoen bezoekers. Een serieuze tak van sport derhalve. Festivals duren over het algemeen maar een paar dagen en soms zelfs maar één dag. Het verdienmodel bestaat grosso modo uit twee elementen: Ten eerste is dat de kaartverkoop. Deze gaat van start zodra het festival on line gaat en dat is vaak maanden voordat het festival plaatsvindt. Niet erg afhankelijk van het weer en andere omstandigheden dus. Daarnaast zijn er de verdiensten op het festival zelf. Daar speelt dit risico wel degelijk. Al met al een behoorlijke korte tijd om het geïnvesteerde geld weer terug te verdienen. Belangrijk voor festivals is dat er een soort community ontstaat die jaarlijks weer voor het festival inschrijft.

De kosten voor de organisatie gaan voor de baten uit. Huur van de locatie, artiesten, podiabouw, geluid etc. moeten vaak vooraf betaald worden. Hiervoor is vaak een financiering nodig. De organisatoren van een bekend festival in Nijmegen benaderde ons of dat wij ze daarbij zouden kunnen helpen. Dan moet je op zoek gaan naar een financier die dit bedrijfs- en verdienmodel begrijpt en de risico’s kan inschatten en wegen. Wij hebben Debitroom als financier gevonden. Zij zagen en begrepen de onderneming en konden zien dat het festival geen eendagsvlieg is maar een jaarlijks terugkerende happening met een grote kern aan vaste bezoekers en dus al jaren een degelijke exploitatie laat zien.

Voor vragen op dit gebied maar ook voor alle andere financieringsvragen kun je ons uiteraard mailen, appen of bellen en neem vooral een kijkje op onze site mk-bf.nl.